Nowa jakość designu według Małgorzaty Radomskiej. Porcelana wkracza do wnętrz.
Małgorzata Radomska od 25 lat prowadzi Pinakotekę Design — unikatowe miejsce na mapie Trójmiasta, które łączy galerię sztuki z pracownią ramiarską. Po latach obcowania ze sztuką postanowiła zająć się także własną pracą twórczą. Dziś jej porcelanowe rzeźby zdobywają nie tylko serca miłośników oryginalnych dzieł, ale także prywatnych kolekcjonerów, architektów i deweloperów.
Rzeźby wracają do łask
Jeszcze do niedawna rzeźba była w Polsce niedocenianą dziedziną sztuki. Kilka lat temu jednak społeczeństwo zaczęło się na nią otwierać. Rzeźby stają się obiektem pożądania osób prywatnych i deweloperów.
Czynników wpływających na wzrost zainteresowania rzeźbą jest wiele. Ta forma sztuki daje więcej możliwości aranżacyjnych niż malarstwo, ze względu na swoją przestrzenność. Ponadto wkomponowanie rzeźby np. w mieszkaniu jest łatwiejsze, ponieważ nie wymaga zmiany aranżacji wnętrza. Podczas gdy prace rzeźbiarskie mogą być eksponowane na własnym cokole, podłodze czy regale, dodanie obrazu do przestrzeni nierzadko wiąże się ze zmianą układu dekoracji ścian.
Nowa jakość sztuki porcelanowej
Na polskim rynku rzeźb niestety nadal jest niewiele, a dominują te tradycyjne — ciężkie odlewy z brązu, które są problematyczne nie tylko ze względu na transport, ale także ich aranżacje. Prace Małgorzaty oferują coś zupełnie nowego — lekkość i subtelność porcelany. Każde jej dzieło jest niepowtarzalnym, pojedynczym egzemplarzem. Wyróżniają się swoim organicznym charakterem, będąc silnie inspirowane naturą. To nie tylko rzeźby — to historie, które za każdym razem opowiadają nową narrację, w zależności od osoby, która na nie patrzy i przestrzeni, w której się znajdują.
Najpiękniejsza w porcelanie jest jej kruchość. Mam wrażenie, że działamy na tych samych falach. Przez kontakt z nią mogę wyrazić coś, czego nie jestem w stanie wyartykułować. Coś, co chciałabym przekazać światu, nie będąc przy tym zbyt dosłowną. A co jeszcze piękniejsze, każdy odbiorca mojej sztuki może ją rozumieć na swój sposób, według własnych emocji, doświadczeń i wspomnień — mówi o swojej twórczości artystka.
Delikatne detale jak i monumentalne formy
Mimo kruchości materii, z jaką pracuje, Małgorzata Radomska nie stroni od dużych form i monumentalnych płaskorzeźb. Jej największa do tej pory praca, która trafiła do domu prywatnego kolekcjonera, mierzy dwa metry.
W zeszłym roku udało mi się zrobić największą dotychczas pracę, dwumetrową rzeźbę, która stoi u kolekcjonerów w domu. To było bardzo nobilitujące, gdy kupiec zaprosił mnie do swojego wnętrza i poprosił o uwagi w kwestii ekspozycji pracy. Dla mnie to podwójny zaszczyt, ale i podwójna odpowiedzialność, gdy klienci chcą oprzeć się na moim doświadczeniu dotyczącym ekspozycji sztuki, a w dodatku chodzi o moją sztukę — wskazuje Małgorzata Radomska.
Dzieła trójmiejskiej artystki nie tylko zdobią wnętrza, ale je definiują, tworząc z nimi integralną całość. Obecnie rzeźbiarka pracuje nad dużym projektem dla klienta w Barcelonie. Jego architekt zamówił płaskorzeźbę na całą ścianę.
– Piękne jest to, że samo wykorzystanie rzeźby w przestrzeni to działanie kreatywne, można z tego zrobić sztukę. Zamiast tapet, fototapet czy obrazów można wykorzystać ogromną płaskorzeźbę, indywidualną, dostosowaną do danego wnętrza. To jest też wielkie wyzwanie, to mnie nakręca do działania, do przełamywania barier swoich i materii — dodaje rzeźbiarka.
Prace Małgorzaty Radomskiej doceniane na ogólnopolskich konkursach
Prace Małgorzaty Radomskiej są doceniane przez znawców. W ubiegłym roku stworzona przez Małgorzatę rzeźba pt. „Wewnętrzne zdarzenie” została wyróżniona podczas warszawskiego konkursu „Anioły Rzemiosła”, organizowanego przez uznaną polską projektantkę Izabelę Łapińską. Dzieła rzeźbiarki cieszą się też uznaniem prywatnych miłośników sztuki oraz deweloperów, tworzących nowoczesne przestrzenie. Jej unikalne podejście do porcelany przyciąga uwagę klientów poszukujących niezwykłych, indywidualnych kreacji.
Moje rzeźby widzę zarówno w nowoczesnych wnętrzach, jak i w przestrzeniach klasycznych. W zależności od aranżacji i dobranej kolorystyki lekkość i często biel moich rzeźb będzie stanowić ciekawy kontrast, przełamanie, którego szukamy, gdy aranżujemy wnętrze. Dlatego może rzeźby widzę zarówno w domach, jak i np. w nowoczesnych przestrzeniach biurowych. Coraz więcej osób prywatnych i deweloperów otwiera się na rzeźby, szuka interesujących rzeźbiarzy czy ceramików. To dobry czas dla rzeźby, ponieważ wreszcie zaczęła być ona doceniana — podsumowuje Małgorzata Radomska.
Walory artystyczne porcelanowych rzeźb trójmiejskiej artystki oraz ich potencjał jako elementów uzupełniających aranżacje wnętrz dostrzegają także kuratorzy sztuki. Kustoszka Nowego Muzeum Sztuki w Gdańsku Mariola Balińska podkreśla, że prace Małgorzaty Radomskiej doskonale wpisują się w aktualne trendy wnętrzarskie.
Trendy projektowania wnętrz
Współczesne trendy projektowania wnętrz ukazują, w jaki sposób sztuka może stać się integralnym elementem przestrzeni architektonicznej i może powstawać z pobudek dedykowanych danemu miejscu. Bliskość morza oddziałuje na wyobraźnię twórczyń i twórców, dlatego tak wielu z nich sięga w swojej sztuce po motywy zaczerpnięte z ich lokalnego środowiska, którym mogą się inspirować. Ceramiczne obiekty Małgorzaty Radomskiej budzą skojarzenia z podwodnym krajobrazem, z konstruktem raf, które z jednej strony wydawać się mogą trwałe i zarazem delikatne i kruche. Tendencja w projektowaniu wnętrz skupia się na harmonii, która powiązana jest z relacją i odczuwaniem powiązań człowieka z naturą. Obiekty te mogą wnieść w przestrzeni prywatnej wartość kontemplacyjną i relaksująca, osoby kochające obcować ze sztuką odnajdą w tych realizacjach walor artystyczny, a ich prywatne przestrzenie będą oddawać charakter i zainteresowania ich właścicieli — wskazuje Mariola Balińska.
Małgorzata Radomska całe życie pracowała na swoje artystyczne doświadczenie. W swojej karierze zorganizowała dziesiątki wystaw i wykonała setki opraw znamienitych dzieł, w tym prac, które wyszły spod pędzli tak wielkich nazwisk jak Alfred Lenica, Mela Muter, Jan Matejko, Jerzy Duda-Gracz czy Witkacy. W ramach kolaboracji z cenionym trójmiejskim deweloperem współtworzy prestiżowe projekty urbanistyczno-architektoniczne, w jej portfolio znalazła się też m.in. realizacja dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Po latach zanurzenia w świecie sztuki, wydobywania i podkreślania dzieł za pomocą indywidualnie dobranych ram, zdecydowała się na własną ekspresję w postaci porcelanowych rzeźb.
Zdjęcia: Anna Rezulak
Polecamy Wywiady na naszej stronie.