![Wystawa Marii Mati-Rozpary „Krawędź”](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz2-scaled.jpg)
W Galerii sztuki papieru Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju do 13 czerwca 2024 roku można podziwiać ekspozycję nieco osobliwą, noszącą tytuł „Krawędź”. Co czeka nas, odwiedzając wystawę pod tak tajemniczym tytułem?
Artysta
Wystawa Marii Mati-Rozpary „Krawędź” to pierwsza wystawa prezentowana w dusznickim muzeum w 2024 r. Artystka pochodzi z Zatoru i jest doktorem sztuki. Choć w swej pracy twórczej posługuje się wieloma technikami, prace, które można zobaczyć na wystawie, zostały wykonane z preparowanego papieru. Do ich stworzenia twórczyni stosowała przeważnie włókna roślinne o naturalnych barwach, głównie trzcinę, jukę czy len. Autorka wystawy chce zachwycić odbiorcę samym aspektem wizualnym swoich dzieł – naturalną urodą, strukturą włókien roślinnych, które w odpowiedni sposób splecione tworzą niesamowite, przestrzenne dzieła sztuki. Prace odznaczają się swą trójwymiarowością oraz sporymi rozmiarami.
Wystawa Marii Mati-Rozpary „Krawędź”. Fotorelacja z wernisażu.
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/Maria_Matyja-Rozpara_-_Powloa_-3558-1024x573.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/merystem_2014-706x1024.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/veraikon2_--1024x707.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/weraikon-II-1024x685.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz2-1024x683.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz3-1024x683.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz4-683x1024.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz5-1024x683.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz6-1024x683.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz7-1024x683.jpg)
![](/art24/wp-content/uploads/2024/02/wystawa-krawedz8-1024x683.jpg)
Tytułując swą wystawę autorka, na myśli miała krawędź życia taką, na której ona się znajduje, a sama ekspozycja to połączenie religii i sztuki. Tworząc zaprezentowane prace, kierując się motywem chrześcijaństwa, Maria Matyja zasugerowała się barwami Całunu – jednej z największych relikwii tego wyznania, dlatego dominuje tu kolor płowy, szary, z akcentami ciemnego brązu. Jak podkreśla sama artystka, prace na ekspozycji obejmują niezwykle szeroki zakres skojarzeń; taki właśnie był cel – pobudzenie wyobraźni odbiorcy, pozwolenie mu na swą prywatną interpretację poszczególnych prac – mają one stanowić dla odbiorcy przekaz, dzięki któremu zmuszeni będą do kontemplacji nad sensem egzystencji, przemijaniem, biegiem czasu.
Polecamy wywiady z artystami na naszej stronie.