Współautorka i organizatorka międzynarodowego projektu artystycznego “EVIVA L’ARTE”. Instruktor sztuki. Artysta plastyk. Maluje abstrakcyjne okrągłe obrazy z dobrą energią, realistyczne portrety oraz ciepłe śródziemnomorskie pejzaże. Aktywnie uczestniczy w plenerach i wydarzeniach artystycznych Młodych Sztuką i międzynarodowej grupy ARTRE. Kurator artystyczny Galerii Metamorfozy w Warszawie. Porozmawiamy o tym, jak zorganizować swoją pierwszą wystawę?
Kim jest kurator wystaw?
Kurator jest przede wszystkim organizatorem danego projektu wystawowego. Jest selekcjonerem dzieł, zaproponowanych przez artystę, lub grupę twórców biorących udział w wystawie. To osoba, która ze zbioru często bardzo różnorodnych prac, potrafi wykreować spójną, ciekawą wizję ekspozycji i wydobyć dzięki odpowiedniej aranżacji, nową jakość prezentowanych obiektów sztuki.
Jak wyglądała Twoja pierwsza wystawa? Czy wszystko poszło zgodnie z planem?
Kontakt z pierwszymi ekspozycjami zbiorowymi miałam już w Liceum Sztuk Plastycznych, gdzie uczniowie wszystkich klas i pracowni prezentują efekty swoich artystycznych dokonań na końcowo-rocznej wystawie.
Oczywiście organizacja tych wystaw odbywa się pod okiem nauczycieli i zwykle jest to wielkie wydarzenie zarówno dla młodych adeptów sztuki, jak i zwiedzających. Podobnie jest na Akademii Sztuk Pięknych.
Pierwszą indywidualną wystawę malarstwa, której także byłam kuratorem, miałam kilka lat po skończeniu ASP, kiedy zdobyłam trochę doświadczeń w szeroko pojętym wystawiennictwie i uznałam, że moje obrazy są już warte pokazania. Przestrzeń w tej galerii była duża, zaprosiłam więc do projektu jeszcze jedną osobę, której obrazy dopełniły i skontrastowały moje prace, a całe wydarzenie odbyło się pod hasłem „Dwa oblicza”.
Wspominam tę wystawę, jako bardzo ciekawe przedsięwzięcie artystyczne, aranżacyjne i organizacyjne. Z racji jasnego podziału ról i obowiązków wszystko odbyło się według założonego przeze mnie scenariusza. Przy organizacji podobnych wydarzeń, należy jednak uwzględniać niespodzianki, które mogą pojawić się w trakcie.
Organizujesz wystawy również za granicą. Gdzie łatwiej zorganizować wystawę w Polsce czy za granicą?
Wszystko zależy od tego, z kim się w danym miejscu współpracuje. Oczywiście zagraniczne projekty wiążą się z większymi wyzwaniami logistycznymi, choćby ze względu na odległość i konieczność przetransportowania dzieł, ale nie jest to regułą. Ja bardzo dobrze wspominam większość wystaw i projektów zagranicznych, w których dotąd brałam udział. Zazwyczaj gospodarze zagraniczni bardzo profesjonalnie i kompleksowo przygotowują takie wydarzenia, więc warto brać w nich udział.
Jak oceniasz rynek sztuki oraz w ogóle zainteresowanie sztuką w Polsce? Czy młodzi polscy artyści sztuk wizualnych mają szanse na zrobienie kariery u nas w kraju?
W tej sferze jest na pewno sporo do zrobienia. Rozwój kariery artystycznej wygląda podobnie jak w innych dziedzinach. Warto skupić się najpierw na kreatywnym działaniu, tworzeniu własnych, oryginalnych, opartych na autentycznej pasji dzieł, a dopiero w drugiej kolejności myśleć o podboju rynku sztuki.
Jesteś współautorką i organizatorką międzynarodowego projektu EVIVA L’ARTE. Opowiedz o tym projekcie? Kto może wziąć udział w projekcie oraz jakie są cele projektu?
Interdyscyplinarny projekt „EVIVA L’ARTE” rozpoczął się po mojej wystawie w Belgradzie, będąc odpowiedzią na zaproszenie do współpracy od serbskiego kuratora sztuki Miodraga Jaksica. Wspólnie z Edytą Dzierż zorganizowałyśmy pierwsze wystawy i wydarzenia artystyczne na teranie Polski. Były również odsłony serbskie i litewskie projektu na terenie Polski, Litwy i Serbii.
W projekcie biorą udział profesjonalni artyści sztuk wizualnych, z różnych krajów. Każdej edycji przyświeca nieco inna koncepcja, ale wspólnym mianownikiem jest fakt, że sztuki piękne to uniwersalny język, zrozumiały dla wszystkich.
O czym należy pamiętać przy organizacji wystawy? Podaj coś w rodzaju checklisty, którą nasi czytelnicy będą mogli, wykorzystać planując swoją wystawę?
Każda wystawa może być wyjątkowym, oryginalnym i zaskakującym wydarzeniem. Trudno więc tutaj podać jeden uniwersalny przepis. Parę punktów jednak może być przydatnych.
- Wystawa zbiorowa jest dobrą opcją, by zacząć pokazywać swoją twórczość.
- Każda wystawa powinna mieć konkretny temat i harmonogram działań.
- Wnętrze wystawowe często definiuje, jakie i ile prac warto w nim umieścić.
- Lepiej mieć więcej dzieł i w razie potrzeby wyselekcjonować najlepszy zestaw do pokazania.
- Wsparcie bardziej doświadczonych osób jest cenne, a przy pierwszych krokach właściwie nieodzowne.
Można samodzielnie zorganizować wystawę, czy lepiej zgłosić się do kuratora wystaw?
Ja na początek proponowałabym zacząć od wzięcia udziału w wystawie zbiorowej, na przykład przy okazji konkursu plastycznego; dzięki takiemu uczestnictwu mogą pojawić się nowe możliwości, pomysły i propozycje.
Jak powinna wyglądać sprawna współpraca artysty z kuratorem? Czego może oczekiwać artysta, a czego oczekuje kurator?
Powinna się zacząć od rozmowy dwóch stron i doprecyzowania pomysłu na wystawę, określenia harmonogramu działań i trzymania się jego punktów. Ja stawiam na indywidualne podejście do każdego projektu i jasne określenie na wstępie wzajemnych oczekiwań, możliwości i zakresu działań.
Opowiedz, proszę o zajęciach plastycznych, które prowadzisz.
Prowadzę zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. To moje autorskie programy warsztatów plastycznych, w ramach których stwarzam uczestnikom przestrzeń do tworzenia i indywidualnej kreacji, zaopatruję ich w stosowną wiedzę o technikach, materiałach i narzędziach, inspiruję i towarzyszę w artystycznych podróżach. Twórcze działania dla mnie, to przede wszystkim przyjemność, oderwanie od innych spraw i całkowite zapomnienie w sztuce. Prace, które w takiej atmosferze powstają, mają dużą moc oddziaływania, są autentyczne i niepowtarzalne, więc z racji tych przymiotów nadają się często do ”teczki” pokazywanej w ramach rekrutacji do szkół plastycznych.
Czy Twoi kursanci już mogą pochwalić się sukcesami artystycznymi? Czy amator bez studiów plastycznych ma szansę, by zostać artystą?
Moi zdolni kursanci biorą z sukcesami udział w konkursach plastycznych, wystawach, ich prace są doceniane, a oni sami tworzą z każdymi zajęciami z coraz większą wprawą i ekspresją. Inaczej patrzą na otaczający świat i więcej czerpią z niego inspiracji, a mnie jest miło, kiedy na to patrzę. Jeśli malowanie, rysowanie, czy inne twórcze działanie jest prawdziwą pasją i daje radość, to nie ma co się zastanawiać nad etykietkami, tylko po prostu to robić.
Co doradziłabyś rodzicom dzieci, którzy wykazują zainteresowanie sztuką? W jaki sposób powinni rozwijać zainteresowania dziecka? Czy warto w ogóle rozwijać takie zainteresowania? Wciąż pokutuje stereotyp, że artysta to zawód niepewny i niedochodowy.
Warto dać szansę spróbowania swoich sił w różnych dziedzinach sztuki. Nawet mali ludzie wiedzą i czują, co ich pociąga i fascynuje. Należy poszukać odpowiedniego miejsca i instruktora, który dawałby jak największą przestrzeń i inspirujące wsparcie w twórczych działaniach dziecka. Dalej wystarczy poczekać i obserwować, czy zainteresowania nie są chwilową fascynacją, czy może jednak są przygodą na całe życie. A plastyczne talenty i umiejętności, w połączeniu z nowymi technologiami i trendami, można wykorzystać na bardzo wiele sposobów i zarabiać, łącząc swoje pasje z przyjemną pracą.
Co doradzisz przyszłym artystom, którzy są dopiero na początku swojej kariery zawodowej? Co powinien robić początkujący artysta, by osiągnąć swój sukces?
Tworzyć, być autentycznym i konsekwentnym. Kiedy sztuka jest właściwą dla danego człowieka drogą, to pojawią się okoliczności oraz propozycje, dzięki którym można będzie w najlepszy możliwy sposób spożytkować talenty i umiejętności plastyczne i zarabiać przy tym godziwe pieniądze.
Dziękuję za ciekawą rozmowę i bardzo przydatne porady.
Szukasz kuratora, który pomoże ci zorganizować wystawę? A może instruktora sztuki, dzięki któremu rozwiniesz swoje lub twojego dziecka zdolności artystyczne? Masz więcej pytań do Anny Kossakowskiej? Poniżej polecamy miejsca w Internecie, przez, które możesz skontaktować się z Anią.
Dowiedz się jak nasze przekonania wpływają na realizację marzeń.